Wednesday, May 7, 2014

DATUK NASIR SAFAR : MENYELUSURI LANGKAH-LANGKAH SEORANG PEJUANG (bahagian 1)




19 Oktober 2013, beliau tidak bernasib baik dalam pertandingan 3 penjuru merebut kedudukan Ketua Bahagian Tanjung Piai dalam pemilihan UMNO 2013. Walaupun sehingga malam sebelum hari pemilihan, congakan secara kasar melalui sokongan lisan yang diberikan oleh para perwakilan Tanjung Piai terutama sokongan dari sayap Pemuda dan Puteri meletakkan beliau begitu jauh di hadapan namun, takdir Allah SWT mengatasi segala perancangan dan percaturan. Ketika keputusan diumumkan pada petang 19 Okt. 2013, beliau berada pada kedudukan kedua dengan 162 undian di belakang penyandang Ketua Bahagian Datuk Mohd Yusof Othman. 

Terkejut..???.. Kecewa..??? Ya, manusia mana yang tidak mempunyai perasaan begitu..??.. Beliau bukan jenis ahli politik cari makan..!!!. Beliau bukan bertanding merebut jawatan untuk mendapat kontrak demi tembolok sendiri..!!!.. BELIAU PEJUANG..!!! BERJUANG UNTUK MARTABAT BANGSANYA..!!!.. BERJUANG MEMASTIKAN AGAMA ISLAM TETAP TEGUH BERADA DIKEDUDUKAN TERTINGGI DALAM PENTADBIRAN NEGARA..!!!.. BELIAU BERJUANG DEMI GENERASI MUDA BANGSANYA..!!!.. 

BUKTINYA, SEPANJANG KEMPEN PRU13, BELIAULAH YANG MENJADI TULANG BELAKANG DAN NADI YANG AKTIF DAN GAGAH BERJUANG MEMPERTAHANKAN TANJUNG PIAI DARI JATUH KE TANGAN DAP...!!! GELANG PATAH BERJAYA DITAWAN OLEH DAP MELALUI CALON PALING RASIS DAN ULTRA KIASUNYA LIM KIT SIANG..!!! NAMUN, TANJUNG PIAI MASIH TETAP UTUH BERSAMA BARISAN NASIONAL WALAU DIKATEGORIKAN SEBAGAI KAWASAN HITAM DAN DIRAMAL AKAN JATUH KE TANGAN PAKATAN RAKYAT. DALAM TEMPOH KEMPEN PRU13, DIKATAKAN LEBIH KURANG 7 KALI LIM KIT SIANG DAN GEROMBOLAN CINA CAUVINIS DAP TURUN KE TANJUNG PIAI. NAMUN, MELALUI PEJUANG YANG TELAH DIKHIANATI OLEH AHLI DI KAWASANNYA PADA PEMILIHAN UMNO INILAH YANG KETIKA ITU TELAH BERJUANG BERMATI-MATIAN DENGAN MENYUSUN BERBAGAI STRATEGI MELALUI BERBAGAI-BAGAI PROGRAM UNTUK MEMASTIKAN TANJUNG PIAI AKAN TERUS BERDAULAT DI BAWAH BARISAN NASIONAL. 

BERUSIA 64 TAHUN, PENDIDIKANNYA SEKADAR BIASA BIASA SAJA, BUKAN LULUSAN OXFORD'S UNIVERSITI ATAUPUN CAMBRIDGE..mendapat pendidikan di zaman sebelum negara mencapai kemerdekaan..zaman ketika hanya yang bergelar bangsawan sahaja yang mampu mendapat pendidikan yang sempurna..!!!. Beliau bukan anak bangsawan, beliau hanya budak kampung dari golongan bawahan. Ketika usia menginjak remaja, beliau bermandi peluh ditepian jalan sepanjang Pontian ke Tanjung Piai bekerja sebagai buruh kasar penanam pokok hiasan dengan sebuah syarikat kecil demi sesuap nasi, demi menyara keluarganya..!!! 

NAMUN, WALAUPUN BELIAU BERADA DI KEDUDUKAN TERCOROT DALAM PENDIDIKAN JIKA HENDAK DIBANDINGKAN DENGAN SEBAHAGIAN BESAR PARA PEMIMPIN UMNO YANG ADA KINI, NAMUN, SEMANGAT PERJUANGAN TULEN YANG DISEMAI MELALUI PENGALAMAN GETIR SEPANJANG PERJALANAN HIDUPNYA DAN DIBAJAI DENGAN KETULUSAN DAN KELUHURAN HATINYA SERTA SENTIASA DIPASTIKAN TIDAK TERSASAR DARI LANDASAN KEBENARAN, PENULIS BERANI MENGATAKAN BAHAWA BELIAU BERADA DIKEDUDUKAN PALING ATAS SETARAF TUN DR. MAHATHIR, MANTAN PERDANA MENTERI MALAYSIA DAN BEBERAPA TOKOH PEJUANG DAN NEGARAWAN NEGARA KITA DALAM KATEGORI KETULENAN PERJUANGAN DEMI MARTABAT BANGSA, DEMI KESUCIAN AGAMA ISLAM DAN DEMI KEDAULATAN TANAH AIR TERCINTA..!!!

Itulah DATUK NASIR SAFAR, seorang pengasas UMNO Tanjung Piai selepas persempadan semula yang meletakkan Tanjung Piai sebagai sebuah Bahagian dan diasingkan Bahagian Pontian. Ketika itu beliau merupakan Ketua Pemuda UMNO Pontian dan ketika persempadanan semula bahagian, beliau yang juga merupakan anak jati Tanjung Piai, diberikan amanah dan tanggungjawab oleh pucuk pimpinan UMNO bagi membentuk UMNO BAHAGIAN TANJUNG PIAI. Namun, selepas segalanya berjaya, cawangan kian bertambah, beliau disingkirkan dari kedudukan teratas oleh  ahli-ahli politik cari makan yang hanya nakkan jawatan sehingga sanggup tawarkan 'jualbeli' tapi selepas mendapat jawatan dan kedudukan, UMNO Tanjung Piai terus dibiar umpama rumah tidak bertuan.!!!

Ketika UMNO Tanjung Piai dibiar umpama rumah tidak bertuan oleh ahli ahli politik cari makan ini, dan diklasifikasikan sebagai 'Black Area' Datuk Nasir Safar, sekali lagi setelah berkali kali dikhianati bingkas bangkit menjadi pencetus semangat terutama kepada barisan pemuda dan puteri Tanjung Piai. Beliau menyusun program dan sokongan kepada beliau dari generasi muda diluar jangkaan. Beliau ternyata mempunyai aura tersendiri. PELANCARAN TANJUNG PIAI BIKERS YANG DIRASMIKAN OLEH DATUK SERI ZAHID HAMIDI yang dianjurkan oleh beliau mendapat sambutan diluar jangkaan. Bukan setakat bikers dari Tanjung Piai sahaja malahan dari serata ceruk Johor turut memenuhi sepanjang jalan Tanjung Piai. 

-bersambung-
Dari sumber 

No comments:

Post a Comment