Akui tidak berpuas hati dengan perkara itu, beliau berharap perkara ini dapat ditangani sebaik mungkin.

"Saya bukan menentang pelajar masuk dari luar negara tapi saya tak puas hati dengan (pelajar) yang Arab ini Tuan Yang diPertua. Yang 'handsome', hidung mancung ini. Syria, Lebanon, Iran, Iraq.

"Beria cakap Arab, buka restoran pun tak kisahlah tapi jangan salah guna permit untuk belajar itu," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (Pindaan) 2014 di Parlimen, hari ini.

Beliau juga melahirkan rasa tidak percayanya terhadap alasan pelajar-pelajar asing yang masuk ke Malaysia untuk belajar Bahasa Inggeris di negara ini.

"Saya dengar banyak orang tuduh kolej ini, saya nak cakap hari ini...katanya pelajar-pelajar luar masuk ke Malaysia untuk belajar Bahasa Inggeris dengan kursus setahun atau dua tahun.

"Kalau di negaranya sudah ada Sarjana, Ijazah dalam ekonomi, maksudnya dia sudah boleh cakap dan tulis Bahasa Inggeris. Tak kan boleh dapat ijazah dalam ekonomi kalau tak tahu Bahasa Inggeris?

"Pelik bin ajaib Tuan Yang Dipertua, andai datang ke Malaysia untuk belajar Bahasa Inggeris. Ini strategi mereka untuk masuk ke negara kita. " katanya.