Monday, April 28, 2014

GEGAR BERBEGAR KEMAJUAN EKONOMI JOHOR..!!!

 Penilaian terhadap kemajuan danpertumbuhan ekonomi negeri Johor tidak harus bersandarkan kepada pembangunan Iskandar Malaysia semata-mata, kata Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin."Negeri itu berpotensi besar untuk lebih maju pada masa hadapan. 


Johor bukan hanya 'Iskandar' dan wilayah ekonomi itu hanya sebahagian daripada pertumbuhan negeri."Benar, Iskandar merupakan 'campur tangan yang dirancang' bagi memastikan

Malaysia memanfaatkan limpahan pertumbuhan ekonomi dari tanah seberang.

"Tapi kita berjaya memastikan Iskandar bukan hadir hanya menampung limpahan

ekonomi Singapura, bahkan memiliki keupayaan dan tarikan tersendiri serta

istimewa," katanya ketika menyampaikan amanat sulung kepada kira-kira 1,500 penjawat awam negeri di Kota Iskandar hari ini.

Khaled berkata kejayaan membangunkan Iskandar boleh dimanfaatkan bagi menerapkan strategi pembangunan baharu di kawasan lain di Johor.

"Bila saya merenung kembali kenapa pertumbuhan Johor hanya pada paras sederhana di sebalik potensi kita yang luar biasa, maka jawapan saya ialah rakyat Johor berada dalam 'persimpangan yang mengelirukan',"Khaled berkata masyarakat Johor inginkan pembangunan, namun sebilangan mereka mempunyai sikap dan perlakuan seperti tidak mahukan pembangunan kerana khuatir kehilangan 'status quo'.

Justeru itu, penjawat awam diminta menjalankan kewajipan bagi meyakinkan

rakyat bahawa pembangunan itu wajar dan perlu didambakan.Beliau berkata model ekonomi baharu yang akan menunjangi kelangsungan pembangunan Johor dan negara adalah berdasarkan sektor ekonomi yang berteraskan

perkhidmatan dan kreatif.

"Menyedari perlunya Johor menukar model ekonominya, maka 'Johor Growth Vision' sedang dirangka. Ini merupakan komitmen kita untuk menukar orientasi

ekonomi negeri Johor secara transformatif," kata beliau.Antara pendekatan yang diambil termasuk menjadikan pendidikan tinggi dan latihan sebagai agenda besar perubahan negeri itu.

Pada majlis yang sama, Khaled turut melancarkan majalah rasmi baharu kerajaan negeri...


Ini lah Orang yang luar biasa sederhana dalam ucapan, tetapi hebat dalam tindakan....





No comments:

Post a Comment