Thursday, November 6, 2014

MEMBONGKAR DISEBALIK TOPENG MALAYSIAKINI

Media arus perdana sering dituduh sebagai medium berat sebelah, propaganda Kerajaan tetapi bagaimana pula dengan media yang melakukan propaganda bagi pihak pembangkang?

MalaysiaKini contohnya sering menerbitkan penulisan-penulisan berunsur berat sebelah. Mengambil contoh Kes Rayuan Liwat II Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Tan Sri Shafee Abdullah dilantik sebagai pendakwaraya dikatakan ‘peguam Umno’. Dimana bukti yang dikatakan beliau adalah ‘peguam Umno’ tidak dijelaskan dengan terperinci dan ini mempunyai niat jahat untuk menimbulkan persepsi negatif.

1477442_970716292944189_4671503181760381407_n

Malangnya, portal MalaysiaKini samada secara sengaja atau tidak, seolah syaitan bisu tidak pula mempersoalkan apabila bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram daripada mewakili Dato’ Seri Anwar Ibrahim sedangkan Majlis Peguam sendiri telah membuat resolusi pada15 Mac 2014 menerima usul bahawa hakim bersara dari mahkamah yang lebih tinggi perlu dilarang atau dihalang dari segi undang-undang untuk bertindak sebagai peguam di mahkamah.

Walaupun ianya tidak menyalahi undang-undang, persoalannya apa guna wujudnya resolusi tetapi tidak menghormatinya sepertimana yang telah dipersetujui? Isu ini sengaja tidak dikupas oleh MalaysiaKini. Adakakah kerana Ram Gopal adalah bapa saudara kepada S. Ambiga? S.Ambiga pula merupakan bekas Presiden Majlis Peguam yang mempunyai hubungan rapat dengan pembangkang? Mempersoalkan Majlis Peguam bermakna mempertikaikan pembangkang kerana tindakannya yang sering menentang Kerajaan. Mungkin kerana status MalaysiaKini sebagai portal pro pembangkang, maka isu ini sengaja ditutup? ‘Conflict Of Interest’?

No comments:

Post a Comment