Thursday, August 21, 2014

Apa ...!!anuwar kecut ?




SEPATUTNYA hari ini, ada satu sesi debat oleh Raja Putar Belit, Anwar Ibrahim bersama-sama dengan bekas pakar pembelit yang dilatihnya, Raja Petra Kamarudin (RPK) dalam satu forum antarabangsa yang dianjurkan oleh Wikileaks di England.

Mengikut rancangan asal, selain Anwar dan RPK, pengasas Wikileaks Julian Assange akan turut sama menyertai sesi debat tersebut.

Tapi RPK dimaklumkan semalam oleh Wikileaks, Anwar telah meminta supaya penyertaan RPK dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak dinyatakan.  Maksudnya Anwar menggunakan pengaruhnya untuk membatalkan penyertaan RPK.

Untuk menambah cili kepada mee yang sedia pedas, sukalah penulis nak menyatakan disini bahawa debat itu tidak memerlukan Anwar berhadapan dengan RPK pun, sekadar melalui tele video Skype sahaja.

Tapi untuk pengetahuan  semua, itupun Anwar tidak cukup berani untuk  melakukannya sehingga menggunakan pengaruhnya supaya Wikileaks tidak meneruskan penyertaan RPK dalam sesi tersebut.  Tinggallah Anwar dan Assage saja yang berdebat, seronok lah Anwar menggoreng nanti, maklum, orang tak faham.

Kalau yang terlibat ni pemimpin BN, tidak cukup air liurlah masing-masing menuduh pemimpin itu sebagai pengecut dan sebagainya, ini sudah pasti.

Tapi bila Anwar yang terlibat, ada 1001 alasan boleh digunakan macai pembangkang untuk mengatakan kenapa tindakan Anwar meminta Wikileaks membatalkan penyertaan RPK adalah wajar.

Antara yang penulis sempat baca ialah kononnya Anwar nanti tidak ada peluang untuk menyaman RPK kalau ada tuduhan palsu dibuatnya dalam sesi debat itu nanti, disamping Anwar tidak mempunyai masa untuk menyediakan jawapan bagi beberapa dakwaan RPK ke atasnya sebelum yang dijangka dibangkitkan dalam sesi debat itu nanti.

Semua ini alasan.  Yang sebetulnya Anwar memang pengecut dan akan hanya menyertai debat kalau diketahui debat itu boleh membantu melonjakkan milleage politiknya.  Kalau dia tahu debat itu hanya akan merosakkan lagi imejnya, dia lebih rela menarik diri dengan pelbagai alasan tidak masuk akal.

Ini Anwar dan inilah taktiknya dari dulu sampai sekarang.

Bukan dalam soal debat ini saja, dalam soal saman menyaman pun begitu juga.  Kalau dia rasa dengan menyaman itu boleh membantu menaikkan sokongan kepadanya, dia akan meneruskan, kalau memburukkan lagi keadaan, dia buat diam macam takde apa berlaku.

Contoh, dalam hal tuduhan video lucah oleh Eskay dan banyak lagi pemimpin ex-PKR yang menyeberang bebas atau menjadi Bebas sepenuhnya.  Tidak terkecuali RPK ini juga.  Dah banyak tuduhan salah guna kuasa dan korupsi dilemparkan kepada Anwar oleh RPK seperti kaitannya dengan John Soo yang melibatkan wang berjumlah jutaan ringgit.

Inilah Anwar, pengecut yang berlagak berani.  Ada satu binatang saja yang suka buat macam ini, menyalak macam berani tapi sebenarnya takut – ANJING.

No comments:

Post a Comment