Sunday, February 1, 2015

HARTA KARUN YANG HILANG PALING MAHAL

Kalau kalian mengkaji sejarah Melaka, maka kalian pasti mengenali detik 1511 dimana runtuhnya sebuah empayar hebat milik bangsa Melayu di tangan Portugis. Tetapi seberapa banyak antara kita yang mengenali dan mengetahui bagaimana hebatnya kekayaan yang dicuri oleh bangsa penjajah ketika itu?

Di bawah adalah daripada laman web British di mana mereka memaparkan antara 10 kekayaan atau harta karun yang hilang dalam sejarah dunia. Tahukah anda bahawa kekayaan yang dicuri oleh Portugis dan diangkut ke dalam kapal Flor De La Mar DARIPADA KESULTANAN MELAYU MELAKA ketika itu mencecah $2.6 Billion + (54,431kg of Gold x $49,000 per Kg)?

Antara harta-harta milik Kesultanan Melayu Melaka atau aset dan khazanah Melaka yang diangkut ke dalam kapal Flor De La Mar ketika itu adalah:

1. Perempuan perempuan penenun kain

2. Anak-anak perempuan Bangsawan Melaka (Tun Fatimah dikatakan turut diculik dan dibawa menaiki Kapal ini, tapi mati semasa kapal itu karam)

3. Tiang tiang Istana Melayu Melaka yang dihias dan dilepa dengan emas dan perak

4. Tanduk gajah Sultan Melaka yang disepuh emas

5. 600 Tan Emas barang kemas

6. Meja berkaki emas 7. 7.Gelang Sakti Nakhoda Beego

8. 6 bijik Singa tembaga besar hadiah Maharaja Cina

9. Baju perisai perang berkain baldu, senjata, dan topi besi berhias indah

10. Baju-naju berkain baldu dan sutera

11. Mangkuk mangkuk perak

12. 2 pasu besar

13. Perabot-perabot indah

14. 200 kotak berlian, rubi, permata-permata mahal.

Ianya dikira sebagai HARTA KARUN YANG HILANG PALING MAHAL DI DALAM SEJARAH DUNIA. Sekarang, fikirkan, siapakah kita sebenarnya wahai bangsaku Melayu?

No comments:

Post a Comment