Sunday, February 1, 2015

BUNGA YANG LAYU LALU GUGUR

Satu ketika dahulu, kapal-kapal saudagar ini gah meredah samudera raya.

Semua orang kenal Malaysia dan MISC ketika itu, dari La Spezia ke Sydney ke Vancouver,dari San Francisco, dari Rotterdam ke Kaohsiung, dari Shanghai ke Singapura…sebut sahaja MISC orang tempatan akan kenal dan akan membalas MALAYSIA….

sebutlah Bunga Suria, atau Bunga Melati Satu dan Bunga Melati 3, Bunga Cenderawasih dan Bunga Anggerik, Bunga Saga Tujuh dan Bunga Cempaka 3, Bunga Pelangi Dua dan Bunga Raya Dua ebagai memetik secebis dari armada saudagar Malaysia….sebutlah ia dikalangan orang lama industri, pasti mereka akan buka cerita kisah perlayaran dizaman 80an dan 90an serta didalam dekad pertama alaf ke 21…kisah susah senang orang-orang yang meninggalkan famili ditanah air menjadi nadi penggerak ekonomi negara…..

ini hanyalah sebahagian dari nama-nama kapal Malaysia yang kini tiada lagi….yang sejarah tidak akan sebut di masa depan kelak dan mungkin sea stories dari angkatan kapal saudagar ini akan hilang bersama bekas pegawai dan anak kapal yang pernah berada disana satu ketika dahulu….

itu kisah orang-orang lama dalam industri ketika itu..sekarang ia menjadi “sea stories”….tinggal cerita dan lagenda yang anak cucu kita mungkin tidak akan tahu….

dahulunya 3 jenis kapal didalam foto ini, merupakan tulang belakang penjana ekonomi negara…kapal-kapal kontena, kapal-kapal bulk carrier dan kapal-kapal tangki kimia yg jika dikumpulkan jumlah kesemuanya melebihi 50 buah kesemuanya kini telah lenyap dari senarai kapal yang didaftarkan di Malaysia…samada hak miliknya bertukar kepada syarikat asing melalui penjualan atau kapal tersebut dilupuskan….dari sejumlah 18 handysize, 9 handymax, dan 11 panamax bulk carrier dijual sekitar tahun 2004…diikuti pelupusan dan penjualan sejumlah 16 buah kapal kontena pada tahun 2012 dan seterusnya penjualan sejumlah 11 buah kapal tangki kimia dengan baki 16 buah dalam perancangan untuk penjualan pada tahun 2014….

ini adalah kisah sebuah perusahaan yang membawa merchant ensign Malaysia, dengan pangkal nama Bunga yang menjadi terkenal disetiap pelabuhan yang dimasuki, gah dengan pendaftaran Port Klang dan dikendalikan anak tempatan…..yang perlahan-lahan digantikan dengan warga asing dengan alasan kos….

inilah lagenda-lagenda kelautan moden Malaysia di era negara sedang pesat memacu ekonomi….yang kini hanya tinggal kisah kekecewaan dan amarah..

No comments:

Post a Comment