Wednesday, October 1, 2014

Punca mata wang malaysia turun

Punca Nilai Ringgit Malaysia Terbaru Terus Jatuh. Ahli Ekonomi Ramal Kadar BLR Terkini Tidak Bertahan Akan Lama!

Nampaknya Ringgit malaysia kita sekali berada dalam keadaan pada ketika ini. Yang mana pakar dan penganalisis ekonomi sudah mula memerhati daripada dekat nilai ringgit Malaysia ini akan terus menunjukkan trend kejatuhan bermula pada 22 September yang lalu sekaligus menyebabkan nilai bon terus meningkat. Apa punca kenaikan ringgit Malaysia yang berlaku sekarang ini?

Jikalau ada yang teliti perjalanan Bank Negara baru-baru, di mana BNM baru sahaja selesaikan mengadakan dasar Monetari baru-baru ini.

Akhir daripada keputusan mesyuarat dasar Monetari pada 18 september 2014 yang lalu memutuskan untuk mengekalkan Kadar dasar Semalaman (OPR) pada kadar 3.25 peratus sekaligus kadar BLR peminjam-peminjam di Malaysia tidak berubah yang mana keputusan Bank Negara telah pun diramal tepat oleh 11 pakar ekonomi daripada 21 ahli ekonomi yang dilakukan kajian oleh Bloomberg. Impaknya….

Kadar Nilai Ringgit Malaysia Terbaru Jatuh : Faktor & Sebab Penurunan?

Melihatkan pertumbuhan eksport mula perlahan sekurang-kurangnya selama satu tahun berdasarkan data Julai tahun 2014 ini
Inflasi Malaysia sudah hampir kepada paras tertinggi pada tempoh 3 tahun terakhir ini berdasarkan data Ogos 2014
Hutang isi rumah di Malaysia tertinggi di Asia
Akhirnya, natijahnya kita boleh lihat penurunan nilai Ringgit Malaysia pada ketika ini Tambahannya, anda boleh semak paparan yang Berita Semasa lampirkan di bawah laporan berita ini ringgit malaysia

Kadar Nilai Ringgit Malaysia Terbaru Jatuh VS Kadar BLR?

Walaubagaimanpun, kalangan ahli ekonomi menganggap keputusan Bank Negara tidak akan bertahan lama apabila sekali akan bersidang pada 6 November 2014 ini. Di mana berdasarkan semakan Berita Semasa setakat ini :

ING Groep NIV meramalkan yang mana Bank Negara akan menaikkan OPR sebanyak 25 mata sekaligus bank di Malaysia akan mengumumkan kenaikan BLR naik akhir 2014 kelak
Manakala Credit Agricole CIB pula masih berpendapat yang mana BNM akan mengekalkan kos pinjaman sediaada yang mana tidak berlaku kenaikan OPR

P/S : Walaubagaimanapun kadar inflasi di Malaysia 2015 dijangka akan terus melonjak. Berapa kenaikan? Sama-sama kita nantikan dan lebih bersedia daripada sekarang. Mulakan menabung dan menyimpan.

No comments:

Post a Comment